Analisis Situasi di SD Negeri Kludan Tanggulangin dalam Kegiatan Program PLP II
Analisis Situasi di SD Negeri Kludan Tanggulangin dalam Kegiatan Program PLP II
Abstract
The purpose of the internship for students of the Elementary School Teacher Education Study Program is to prepare students as prospective professional educators, as well as to build a foundation for educator identity and strengthen educational academic competence. Preparations made within the framework of the apprenticeship program include micro teaching, debriefing, learning observation and teaching preparation activities. Classroom management often creates a problem because it involves all class members who have different characters. In this case, a teacher must be able to anticipate, understand, and find solutions to these problems quickly and precisely. The situations found in class are often very different from the plans contained in the lesson plans. Therefore, a teacher must have a backup plan in case unexpected things happen. Closeness with students is needed to know student characters so that it helps in overcoming problems that arise during learning. When encountering obstacles, students try to minimize obstacles such as using interactive and interesting teaching methods so that students are motivated to be active in class. In addition, delivering material must be relevant and something with the lives of students
References
Arsad, A., Ramadhan, R., & Lariyos, Z. (2023). Pelatihan Penulisan Wacana Persuasif Otomatis Sebagai Media Peningkatan Kemampuan Berbicara Mahasiswa Program D-III Keperawatan Buton. Journal Of Human And Education (JAHE), 3(2), 161-121.
Azaluddin, A., Bahar, S. B., & Rahim, A. (2022). Pelatihan Administrasi Keuangan Organisasi Himpunan Mahasiswa Program Studi Ahwal Al-Syakhshiyah Universitas Muhammadiyah Buton. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia Sejahtera, 1(3), 83-89.
Faslia, F., Acoci, A., Akbar, A., Kamarudin, K., Irwan, I., & Ali, A. M. (2021). Sosialisasi Penerapan Protokol Kesehatan di SD Negeri 10 Gu Buton Tengah. Jurnal Abdidas, 2(4), 730-736.
Fitriani, B., Aswat, H., & Sari, E. R. (2021). Pelatihan Pembuatan Pop Up Book dengan Memanfaatkan Limbah Sampah Sebagai Media Pembelajaran Sains bagi Guru Sekolah Dasar. Jurnal Abdidas, 2(5), 1180-1187.
Cahyani, N. K. W., Suputra, I. P. J., Suryaningsih, M. A., Permatananda, P. A. N. K., & Sari,
N. L. P. E. K. (2023). Upaya Peningkatan Pengetahuan Kesehatan Siswa-Siswi Sekolah melalui Program Bina Sekolah Sehat: Adaptasi Pandemi COVID-19. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 8(2), 421–431.
Iksan, M., Irwan, I., Samritin, S., Alzarliani, W. O., & Lawelai, H. (2022). Pelatihan Sitasi Dan Manajemen Daftar Pustaka Menggunakan Software Mendeley Untuk Meningkatkan Kualitas Karya Tulis Ilmiah. Journal of Community Empowerment, 1(1), 7-12.
Iman, A. M., & Ulfi, R. A. (2021). Pengabdian Masyarakat Dengan Meningkatkan Minat Anakanak Terhadap Pentingnya Pendidikan di Kampung Pondok Manggis, Bojong Gede. Proceedings Uin Sunan Gunung Djati Bandung, 1(58).
Kamaruddin, S., Maknun, T., & Iswary, E. (2021). Ribka Tjiptaning's Provocative Speaking Action in Social Media: Forensic Linguistic Study. Sang Pencerah: Jurnal Ilmiah Universitas Muhammadiyah Buton, 7(4), 670-678.
Kemal, I. (2022). Meningkatkan Pendidikan Proses Belajar Mengajar Anak-Anak Di Kelurahan Nelayan Indah Kecamatan Labuhan. RESWARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 634–640.
Manan, M., Ali, A. M., Agusalim, A., Suardin, S., Akbar, A., & Suarti, S. (2022). Sosialisasi Penggunaan Bahasa Baku Pada Penulisan Karya Ilmiah Mahasiswa PGSD Universitas Muhammadiyah Buton. E-Amal: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 1243-1250.
Muhtarom, T., & Novitasari, A. (2023). Pelaksanaan Program PDS (Penerjunan Dosen ke Sekolah) sebagai Upaya Kolaborasi LPTK dengan Sekolah Mitra , Penguatan Kompetensi Profesionalisme Dosen Prodi PGSD UPY dan Pemecahan Permasalahan Sekolah Mitra SD Muhammadiyah Wirobrajan 2 Yogyakarta Received. Dedikasi Nusantara, 3(01), 10–16.
Muslim, M., Nawawi, H., Matje, I., Ode, M. N. I., & Yusnan, M. (2022). Pelatihan Penulisan Makalah Mahasiswa Dalam Menghindari Plagiarisme Pada Aplikasi Turnitin. SOROT: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 37-41.
Risman, K., Susanti, S. M., & Jeti, L. (2022). Pendampingan Eksternal RA Baitul Hidayah dalam Mempersiapkan Kelayakan Akreditasi. Room of Civil Society Development, 1(2), 124-129.
Sadat, A., Nastia, N., & Hastuti, H. (2021). Optimalisasi Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Potensi Desa Wisata di Kabupaten Buton Selatan. Empowerment: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(03), 261-268.
Samrina, T., Nazriani, N., & Nurlaila, M. (2022). ANALISIS TINDAK TUTUR DALAM FILM YANG TAK TERGANTIKAN KARYA HERWIN NOVIANTO. JEC (Jurnal
Edukasi Cendekia), 6(2), 21-
28.
Santoso, A., & Rusmawati, Y. (2019). Pendampingan Belajar Siswa di Rumah melalui Kegiatan Bimbingan Belajar di Desa Guci Karanggeneng Lamongan. Jurnal Abdimas Berdaya : Jurnal Pembelajaran, Pemberdayaan Dan Pengabdian Masyarakat, 2(02), 36–43.
Sari, E. R., Aswat, H., La, M., Onde, O., & Rizkayati, A. (2023). Pendampingan Mahasiswa dalam Pembelajaran Ekstrakurikuler SD Negeri kludan . Jurnal Pengabdian Wakaaka, 1(1), 14– 21.
Septiana, N. (2023). Pelatihan Penyusunan Artikel Buletin Sekolah Bagi Guru SD Muhammadiyah Pahandut Palangkaraya. KREATIF: Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 3(2).
Yulianti, R., Zainuri, A., & Sururi, A. (2019). Pemberdayaan dan Pendampingan Anak Putus Sekolah Berbasis Pembelajaran Kelas Motivasi Dan Non Akademik di Kota Serang. Bantenese - Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1).